donderdag 27 juni 2019

Eastbourne - Brighton

Om 9:20 vertrekken we uit Eastbourne. De wind is als voorspeld 20 kn NO. Perfecte wind voor ons. Eerst gaan we een stukje tegen de wind en de golven in. We gaan maar 2 kn. Bij de laatste groen boei de hoek om en direct de genua uitgerold. Net als gisteren varen we vandaag met aan de genua. We varen 6-7 kn.

Om 10:35 passeren we Beachy Head vuurtoren. Direct weer wat foto's voor Jan gemaakt. Een andere mijlpaal is het kruizen van de lijn van Greenwich, we zijn weer in het westelijk halfrond.

12:47 komen we aan in Brighton. De haven ingang is nog steeds ondiep, maar 2,2 m gelukkig meer dan voldoende voor ons. Bij het aanleggen worden we geholpen door Nederlanders die ook aan de steiger liggen.

Het voordeel van Brighton is da hier ook een ASDA is. We zijn nog steeds blikken aan het inslaan voor de overtochten van Engeland - Spanje, Gibraltar - Madeira, Canarische eilanden - Kaap Verdische eilanden en Kaap Verdische eilanden - Suriname. In Engeland kan je heerlijk blikvoer kopen.

Op een grasveldje vlakbij de supermarkt is een groot scherm opgehangen en zien we Kiki Bertens winnen met tennis in Eastbourne van Sabalenka.

Even na 17:00 vaart een baggerschip weg uit de haven en gaan wij naar de ons toegewezen ligplaats steiger 16 plek 06. Tijdens het varen werden we door de harde wind helemaal op zij gezet. Gelukkig bij het binnen varen wind tegen zodat we van op zij zetten geen last hadden. De havenmeester stond al klaar om on s op te vangen.