dinsdag 10 september 2019

Rota - Gibraltar - La Linea

Gisteravond om 21:35 vertrokken uit de jachthaven van Rota. Overdag nog met de veerboot naar Cadiz geweest. Leuke en mooie stad. De wind voorspelling is zo gunstig dat we het niet kunnen laten lopen. We krijgen de komende 24 uur wind uit het NW tot W tussen de 10 en 17 kn. Perfect wind om naar Gibraltar te gaan. Alleen het weggaan was nog ingewikkeld omdat het het "winter seizoen" is begonnen. De havenmeester is bijna niet meer aanwezig. Vandaag was dat tussen 9:00 en 10:00 en 16:00 en 18:00. Ik heb mijn toegangspas en mijn e-mail adres achtergelaten zodat ze mij een factuur kunnen opsturen.

Ik loop de eerste wacht en mijn vader ligt in bed. Helaas kan hij niet slapen. We zeilen wel heerlijk 5-6 kn met 10-15 kn wind. Heerlijk. Tot ongeveer 2:00 en dan valt de wind weg. Mijn vader neemt het nu over en we varen met de motor en 2x gereefd grootzeil.

Pas in de ochtend om 9:00 neemt de wind weer toe en kunnen we weer zeilen. de wind wordt steeds sterker en we hebben zelfs 26 kn wind mee. Wanneer we bij Gibraltar aankomen proberen we eerst in deze jachthavens een plak te vinden. Maar zelfs in een hele lage haven krijgen we te horen dat de haven vol is. Dus we tanken eerst alle tanks vol (STG 0,624 /L) en gaan dan naar La Linea. We komen bijna niet meer weg. De wind staat recht voor ons en we gaan maar 1-2 kn. De golven slaan over de boot heen en dat in de haven. Bij het binnen varen van de jachthaven gaan we weer te snel. Met veel moeite kunne we aanleggen bij de meldsteiger. Daarna naar onze ligplaats voor de komende dagen P2 33. Wind half van de zij mee. het is ook nog krap en hier ook met veel moeite en motor gebruik lukt het om aan te leggen.

1703 / 1784 nm
-----
SY Feeks
Op 10-9-19 12:24 (utc) was onze positie 36°09.42'N 005°21.24'W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten