maandag 23 september 2019

Dag 5 Aankomst op Portosanta, Madeira archipel

De hele nacht komt de wind uit NNO en gaan we heerlijk vooruit. In de ochtend komt dan nog wel van de goede kant maar helaas neemt deze snel af. Vanaf 12:00 start ik de motor. We moeten nog 60 nm en ik denk dat we het laatste stuk op de motor moeten varen. Gelukkig voldoende diesel aan boord.

Om 17:20 zie ik Porto Santo boven de horizon uitkomen en te gelijk een eiland dat vaart. Het blijkt de "Independence of the Seas" te zijn die 28/9 8:30 aankomt in La Coruña.
Wanneer we in de haven komen is er licht genoeg. Er liggen 6 jachten voor anker en we varen rustig nar de jachthaven. Er zijn twee steigers. Eerst varen we naar de verre steiger maar die is helemaal vol. Dan roept er een Duitser in het Engels dat we naast een wit zeiljacht kunne gaan liggen. Het is en Hanse van 41 voet. Wanneer we met naast deze boot liggen liggen we niet goed. De romp is zo hoog en onhandig dat de stootwillen niet voldoende afstand kunnen houden. Ik ga de kant op om te zen eof er nog ergens plek is maar zie niets. Zo kunnen we niet blijven liggen, we maken los en varen de haven uit uit en gaan voor anker vlak bij het strand. Zelfs nu het donker is zie je de bodem, zo helder is het water. Om 23:30 (UTC+1) (00:30 UTC+2 Nederlandse tijd) ga ik naar bed. Mijn vader blijft nog even wakker om wat port te drinken.

De laatste keer dat we hier waren was 2008. Zo te zien is er op de kant veel veranderd. Het eiland zelf ziet het nog net zo uit als ik mij kan herinneren. Morgen de dinghy opblazen en naar de kant om in te klaren.

We hebben er 5,5 dag over gedaan en 615 nm gevaren dus we hebben 30 nm omgevaren. Niet slecht dus. We hebben we de motor geregeld moeten gebruiken omdat er te weinig wind was maar wel golven.

615 / 2399 nm
-----
SY Feeks
Op 22-9-19 22:13 (utc) was onze positie 33°03.67'N 016°19.05'W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten