donderdag 12 september 2019

Gibraltar

Vandaag is mijn vader jarig, 77 geworden. Eva belt al voordat we uit bed zijn om mijn te feliciteren.

Om 10:00 vertrekken we naar Gibraltar. Ik heb ontbijt repen en water bij mij. Het is een klein stukje lopen vanaf La Linea. Eerst gaan we de grens over en dat moeten we bij het vliegveld even wachten totdat er een kleine jet geland is en weer wachten totdat hij weer terug is gereden naar de terminal. Daarna lopen we door de stad en begint het klimmen. Trap na trap lopen we naar boven daarna lopen we naar het Moorish castle en lopen we voor STG 5,- pp een kaartje zodat we door het natuurgebied kunnen lopen. We bezoeken:
- Princess Amalia Battery
- City Under Siege Exhibition
- Military Heritage Centre

via een heel stijl wandelpad lopen we naar Cable Car Top Station waar we naar de apen gaan. Daar drinken we een bier en cola (hele hoge prijzen). Na deze korte pauze lopen we naar de Cable Car en springt er een aap op mijn rugzak en probeert erin te komen. Gelukkig zat er niets in en zat alles goed dicht. Mijn vader geeft de aap een duw en deze valt bijna in de afgrond. Hij kon nog net de railing vastgrijpen, toch handig die grijp voeten. We kunnen niet naar beneden met de kabelbaan. Vreemd genoeg kan je alleen een kaartje voor naar boven kopen maar heb je een retour nodig als je ook naar beneden wilt. Hiernaar lopen we naar de Skywalk. Een glazen platvorm boven de afgrond. We nemen de Charles V wall trappen naar beneden. Langs de trappen zitten geregeld apen op de treden en daar moet je rustig langs lopen. Overal bordjes dat je voorzichtig moet zijn omdat ze agressief kunne worden als ze zich bedreigt voelen. Op de helft zat er een jonge aap op de trap en deze begon te schreeuwen. We bleven wachten totdat de moeder het jong weer oppakte. De trap naar beneden was een aardig inspanning voor onze spieren, pezen en gewrichten. Ik had last van mijn linker knie en kuiten en mijn vader van beide knieën en kuiten. Hier weer wat bekeken:
- Apes' den
- Genoese Battery
- Devil's Gap Battery

Hierna weer een hoop trappen naar beneden totdat we in Mainstreet zijn, de hoofd winkelstaat. Het is al 17 uur geweest en we bij de pub "The Horseshoe" eten. Ik een hamburger en mijn vader fish and chips. Daarna lopen we via de Mainstreet naar Casemates Square. Het lopen gaat steeds wat moeilijker maar gelukkig geen klimmen en dalen meer. Onderweg koop ik nog drie flessen port voor mijn vader als verjaardagscadeau. We lopen verder naar de grens waar vandaag bijna geen controle is en daarna een ijsje bij McDonald's en weer terug naar de boot. Bij de haven een video gesprek met Patricia en Dick.

In totaal hebben we 23.330 passen gelopen (14,6 km) en 94 verdiepingen ophoog en 94 omlaag gelopen.
-----
SY Feeks
Op 10-9-19 12:28 (utc) was onze positie 36°09.42'N 005°21.24'W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten