donderdag 10 september 2015

Oostende - IJmuiden

Om 11:30 zijn we vertrokken uit Oostende, het is 104 nm naar IJmuiden en ik verwacht tussen 12:00 en 18:00 aan te komen in IJmuiden. De wind staat nog steeds noordoosten maar de verwachting is dat deze draait naar het oosten.  De windkracht is wel goed rond de 20 kn. Eerst gaan we naar het noorden en komen bij het windmodelpark bij de Belgisch-Nederlandse grens. Daar gaan we overstag en weer naar de kust. Bij het volgende rak kunnen we naar het noordoosten zeilen, eindelijk de goede kant op.  Ondertussen is het donker geworden. Ben ligt in bed. Tijdens het zeilen zit ik op een boeien lijn en kom geregeld en groene boei tegen. Ook een paar vrachtschepen en een paar visboten. In het zuiden zie ik nog steeds de windmolens. Ze hebben allemaal rode lampen en deze knipperen synchroon., een mooi gezicht.

Rond 2:00 komt mijn vader uit bed en ik ga om 3:00 naar bed nadat ik van Maas Pilot heb gehoord dat we beter niet rechtdoor moeten varen maar via de oversteekplaats de Maasmond moeten passeren. Ben vaart de hele stuk en ik kom weer uit bed rond 10:00. Via VHF kanaal 3 hoor ik nog dat we moeten uitwijken voor een veerboot. Ik blijf loggen en laat mijn vader het doen.

Ook bij IJmuiden staan windmolens. Zo te zien 2 parken. Rond 17:00 komen we aan in IJmuiden en daar staat Jan bij de vuurtoren op de pier. Jan hebben we voor het laatst gezien in Oeiras, Portugal. Natuurlijk blijft hij eten en gaat morgen mee naar Amsterdam. Heel gezellig.

Na het avondeten gaan we nog even lopen op het strand en ook nog even gevliegerd, maar er stond niet voldoende wind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten