maandag 26 juni 2023

Dag 17

Vandaag zijn we al 17 dagen op zee. Tweede en derde dag ben ik een klein beetje zeeziek geweest dat ik 1x moest spugen en dat was het. Dit oversteek voel ik me uitstekend. Ik begon een katoenen mutsje voor Elisabeth te haken die veel te groot is geworden. Jonathan past die. Toen begon ik een andere voor Elisabeth te haken. Na aantalkeer alle steken eruit te halen is die nu eindelijk klaar. Die eerste heb ik vandaag ook helemaal uit elkaar gehaald en begin ik opnieuw. Ik vond niet mooi hoe ik het heb afgewerkt. Tijd genoeg om oneindig te blijven haken en ook ontspannend. In Horta ga ik nieuwe garen kopen en begin ik mijn nieuwe projecten voor de kinderen.

Omdat de zee heel rustig is is het makkelijk om alles bij te houden (zoals opgemaakte bedden, schone keuken, wc etc). Ook hebben wij al paar dagen geleden onze 3de verse pompoen opgegeten en ik heb gisteren een worteltaart gebakken. Nog vandaag smullen we allemaal van.

Kinderen maken het uitstekend. Ze zijn gek op elkaar en soms pesten ze elkaar ook zo als het hoort. Jonathan deelt meer klappen uit als hem iets niet bevalt waardoor Elisabeth verdrietig gezicht trekt en huilt ze. Vanochtend gaf Elisabeth weer een goede klap in Jonathans oog met haar spattelende armen. Hij keek haar en mij zo verbaasd uit maar deed niets. Misschien dacht hij aan zijn zonden van eerdre.

Ze hebben echt mooie interacties samen. Als we even bezig zijn of niet kijken aait Jonathan vaak over haar bolletje en rijkt hij haar speelgoed aan. Op Ipad kijkt Jonathan korte Tsjechische verhaaltjes. Als de ene afgelopen is, kan hij de volgende aanzetten of de Ipad uitzetten. Ongelofelijk vind ik het. Hij kan pompoen zeggen in Nederlands en ook in Tsjechisch. Zijn taal gaat snel vooruit. Elisabeth beweegt als een slang. Ze is steeds sneller en sterker in het draaien en optrekken. Kortom elke dag ben ik onder de indruk wat ze allemaal al weten en kunnen.

Vanochtend was de zee spiegel glad dat wij allemaal naar de boeg zijn gegaan om daar mooie familie fotos te maken. We keken in het water en zagen veel kwallen en andere heel bijzondere doorzichtige beesten langs zwemmen. In het water zagen we onze spiegeling en ik nam een foto van. We hebben hier al veel beleefd dat ik eens niet meer weet wat we gisteren hebben gedaan. Elke dag is het zelfde. Ik weet eens niet wat de datum is.
Vandaag aten we aardappelen en spinazie uit de blik. Het was aardig eten. Net voor zonsondergang nog een kleine groep dolfijnen gezien ze zwommen heel rustig voorbij en een paar dolfijnen sprongen uit het water.
Geschreven door Eva

Nog 732 nm tot Faial.

Afgelegd: 86 / 8053 nm

37-13.70N 043-57.81W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten